Blog Nuha Hayati

Kalsium dan Ibu Hamil


kalsiumkilde 300x203 Ibu Mengandung : Pastikan Keperluan Kalsium Anda Cukup Sepanjang Kehamilan

Assalamualaikum.. Apa khabar semua? Masih nuha cuba untuk disiplinkan diri dengan rutin update blog. Huhu. Oh! thanks kepada yang sudi menjenguk dan membaca blog nuha ni. :)

Ok entry ni nak share lagi pasal kalsium memandangkan promo Ostematrix beli 6 dapat 7 masih belum tamat. Ostematrix ni adalah kalsium keluaran Shaklee. Boleh rujuk entry nuha yang lepas.

Kalau sebut pasal kalsium je mesti kita sangat sangat sinonim dengan susu kan? Now Nuha nak share makanan yang mengandungi kalsium tinggi selain daripada susu.

1) Keju
2) Yougurt
3) Sayuran hijau (eg. brokoli dan bayam)
4) Kacang soya
5) Ikan salmon
5) Buah-buahan kering
6) Kacang putih
7) Lobak
8) Air soya
9) Buah Oren
10) Oat
11) Ikan sardin
12) Tofu
13) Badam
14) Pisang dan lain-lain 

Kenapa kalsium sangat penting untuk wanita hamil?
Penting sangat-sangat bagi wanita hamil untuk dapat bekalan kalsium pada dos yang mencukupi untuk bantu perkembangan tulang dan gigi yang kuat, jantung yang sihat dan sangat penting untuk perkembangan otot dan saraf bayi. Kalsium juga penting dalam membantu jantung berdenyut secara normal. Dos kalsium untuk wanita berumur 18 tahun keatas yang hamil ialah 1000mg sehari.

Apa kesannya kekurangan kalsium di kalangan ibu hamil?
Ibu hamil kan supply nutrisi untuk diri sendiri dan bayi dalam kandungan. Jadi bila jadi situasi bayi tak cukup kalsium, bayi akan serap sumber kalsium daripada tulang ibu termasuk gigi ibu. Situasi ni akan mendatangkan risiko osteoporosis kepada si ibu. Kesannya memang bukan semasa hamil je.. kesan jangka masa panjang. Ibu-ibu nak tak terkesan dengan osteoporosis ni di usia muda? Tak nak kan.. Kalau boleh dah tua nanti pun kita mintak dijauhkan daripada sebarang penyakit atau tanda-tanda penuaan. 

Mommies..jangan pandang ringan isu kalsium ni. Pregnancy memang sangat mengujakan. Ramai sangat antara kita yang bila mengandung..kita busy. Busy sangat lawat-lawat kedai sana sini online shopping sebagai persiapan menyambut si kecil.. Tapi ramai yang terlupa dan alpa untuk supply nutrien yang cukup untuk bayi dalam kandungan. Termasuklah nuha dulu. I had my lesson learnt, so taknak mommies lain terikut sama perkara yang patut diberi keutamaan terlebih dahulu.

Sebagai alternatif, ramai ibu hamil yang memilih untuk ambil pil kalsium sebab senang.. termasuklah diriku. Banyak pil kalsium dijual di pasaran. Pilih je.. Sedikit panduan dalam pemilihan kil kalsium:

BAGAIMANA MEMILIH KALSIUM PREMIUM YANG TERBAIK?

* Pilih produk yang ada vitamin D dan magnesium untuk membantu serapan maksimum.
* Hindari produk yang dibuat daripada tulang dan dolomite untuk mengelakkan keracunan plumbum.
* Elakkan mineral chelated kerana proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap logam berat tercemar dan toksin dalam proses menyerap mineral.

Actually nuha dah share macam mana kita nak pilih kalsium terbaik ni dalam entry sebelum ni. Boleh further read beza dan apa yang syoknya Ostematrix Shaklee berbanding kalsium jenama lain kat sini.



Contact nuha untuk further explanation on Ostematrix..Till then..

Take Care :)

Nuha
017-4991289/012-6354797 (sms/ whatsapp)
SID1017481
FB: nuha hayati

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Adbox