Blog Nuha Hayati

Kurangkan Stress Dengan B Complex

Stress (tekanan) adalah punca kepada banyak penyakit-penyakit kronik. Banyak kesan kurang baik ke atas kehidupan, terutamanya kepada golongan wanita.

B COMPLEX KURANGKAN STRESS

Stress mengganggu sistem pencernaan kita (sakit perut, sembelit, cirit), menjejaskan sistem imuniti badan (mudah demam, batuk, selsema), meningkatkan kadar denyutan jantung, tekanan darah tinggi, sukar tidur, penambahan berat badan.

Haaa point yang last tu memang menarik. Berat badan naik bukan sebab anda banyak makan saja. Tapi kalau anda stress pun boleh menyumbang ke arah obesiti/ gemuk. 
Jadi untuk mengawal stress anda perlukan vitamin vitamin B. 

B Complex bantu mengurangkan stress

B COMPLEX

Bagaimana B Complex membantu?

Vitamin B terdiri daripada Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3 (niacin), Vitamin B5, Vitamin B6, Vitamin B9 (asid folic), Vitamin B12.

Kesemua jenis vitamin B ini diperlukan oleh badan anda.

‪‎Vitamin‬ B1
Menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metabolisma.

Vitamin B2
Memproses asid amino dan lemak. Juga membantu mengaktifkan Vitamin B6 dan asid folic.

Vitamin B3
Membantu mengurangkan kolesterol dalam darah dan pengaliran kolesterol dalam darah, membantu dalam kesihatan kulit yang baik, membantu sistem pencernaan.

Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar untuk menjadikan seseorang psyco/ sakit mental.

Vitamin B5
Membantu mengurangkan stress fizikal/ mental, membantu mengurangkan penuaan pramatang.

Vitamin B6  
Vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin didalam otak kerana ketidak seimbangan serotonin akan menyebabkan depresi.

Vitamin B9
Bersama-sama dengan Vitamin B12, Vitamin B9 membantu fungsi neurotransmitter dan aktiviti mengurangkan depresi didalam badan.

Vitamin B12
Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan B12 akan menyebabkan depressi dan tidak tenteram. 

Seperkara lagi lagi yang anda perlu tahu. Semua orang sangat perlukan B Complex sebab badan kita tidak boleh hasilkannya sendiri. 

Sekarang kita dah tahu betapa pentingnya Vitamin B Complex, jom dapatkan untuk anda dan insan insan tersayang.

Hubungi Nuha untuk konsultasi penyusuan susu ibu dan kesihatan, produk Shaklee, atau jika ingin menambah pendapatan dengan Shaklee. 

Nuha
017-4991289 (call/ whatsapp/ telegram)
Shaklee ID: 1017481
FB: Nuha Hayati
IG: nurul_hayati_hanisah

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Adbox