Sunday 26 February 2023

9 Sebab Kenapa Community Bisnes Shaklee Best

Community Bisnes Shaklee best sebab community ni community yang membina keyakinan diri Nuha, community yang positive, banyak aktiviti berkumpulan dibuat bersama-sama, mewah dengan ilmu, community yang sangat supportive, yang ada variety age range dan kepakaran, community yang selalu mengajak membina networking dengan Sang Pencipta dan community tempat membina ukhwah.

9 SEBAB KENAPA COMMUNITY BISNES SHAKLEE BEST?

1) COMMUNITY MEMBINA KEYAKINAN DIRI

Hampir 10 tahun berada dalam community bisnes Shaklee, alhamdulillah Nuha rasa community bisnes Shaklee sangat best. 10 tahun bergelar seorang suri rumah berbisnes Shaklee, alhamdulillah tak pernah Nuha rasa rendah diri dengan kerjaya Nuha. Community Bisnes Shaklee banyak memupuk Nuha untuk membina keyakinan diri. 

Mana yang kenal Nuha, dulu Nuha bukan seorang yang berani bercakap. Orang kata apa? Introvert ya? Nak bergambar OOTD pun tak reti, rasa malu, apatah lagi nak rekod video, nak keluar suara bercakap depan camera. Tapi apa kaitan introvert dengan Community Bisnes Shaklee Best?

Berada dalam Community Bisnes Shaklee banyak membantu Nuha membina keyakinan diri. 
Kalau nak wangi, berkawanlah dengan saudagar minyak wangi. Kalau nak kaya, berkawan dengan orang kaya.

Community Bisnes Shaklee Best
Waktu ni kami join fun run

Community Bisnes Shaklee Best
Nuha dan Presint Shaklee Malaysia di I Am Shaklee Brand Ambassador Workshop

Alhamdulillah, sehingga ke harini ini, Nuha dapat belajar terlalu banyak ilmu dari Community Bisnes Shaklee.  

Percaya tak, di saat kawan baik sendiri tak percaya dengan kemampuan Nuha buat sesuatu, Community Bisnes Shaklee sentiasa support dan yakinkan yang Nuha pasti boleh. 
Community Bisnes Shaklee sangat best sebab balance dengan pelbagai range umur. Ada yang sebaya, ada yang lebih muda, ada yang lebih senior dari Nuha. Complete.

Community Bisnes Shaklee Best
Antara Program Community Bisnes Shaklee yang melibatkan pakar

Tapi Community Bisnes Shaklee selalu ingatkan sesama sendiri tentang hubungan dengan Sang Pencipta. MashaAllah. 

Tanggapan suri rumah tepu tak ada kawan tu terlalu jauh dari reality bila berada dangan Community Bisnes Shaklee. 

Community Bisnes Shaklee Best
Nuha dan Master Syarifah Farina. Berukhwah asbab Bisnes Shaklee


Nuha yakin tahun 2023 ni masih ada lagi pandangan skeptikal terhadap kerjaya sebagai suri rumah. Masih ada lagi yang memandang rendah pada suri rumah. No wonder ramai je suri rumah yang rasa diri kecil, tak mampu, tak layak, rasa rendah diri. Sedih. 

Suri rumah pun satu profession yang patut dibanggakan, apatah lagi suri rumah yang mampu buat duit dari rumah. Nuha bangga jadi seorang suri rumah dan dengan Shaklee Nuha seorang suri rumah yang ada pendapatan sendiri dan yakin dengan diri sendiri.

2) POSITIVE CIRCLE

Awak biasa dengar pepatah ni?

Kalau nak positive vibes selalu ada dengan kita, tempatkanlah diri kita di kalangan mereka yang positive. 

Salah satu sebab terbesar Nuha masih setia dengan Bisnes Shaklee adalah sebab circle nya yang positive. 

Personally, kalau nak berdiri sendiri dan kekal positive setiap masa tu memang agak challenging bagi Nuha. Circle yang positive dalam Community Bisnes Shaklee banyak membantu Nuha untuk belajar jadi lebih positive, maintain positive, sentiasa lebih bersangka baik dengan Allah, bersangka baik dengan manusia. 

Positive Circle dalam Community Bisnes Shaklee ni pada Nuha satu nikmat dari Allah sebenarnya. 

3) BANYAK AKTIVITI BERKUMPULAN

Nuha banyak dengar pandangan skeptikal tentang kehidupan seorang suri rumah: membosankan, tak ada apa nak buat, setiap hari mengadap benda yang sama, tak ada kawan, tak jumpa orang, tepu!

Sebenarnya pandangan-pandangan ni semua berlawanan sungguh dengan apa yang Nuha rasa sebab Nuha berada dalam Community Bisnes Shaklee yang best. Alhamdulillah.
Community Bisnes Shaklee best sebab aktif dengan aktiviti secara berkumpulan. Macam-macam aktiviti la kami buat sama-sama. Selawat sama-sama setiap pagi di Zoom Meeting Room, sesi live bersama pakar nutrisi, join fun run sama-sama, picnic sama-sama sambil borak-borak dan brainstorm idea, eh macam-macam lagi lah aktiviti best Community Bisnes Shaklee buat. 

4) COMMUNITY MEWAH DENGAN ILMU

Alhamdulillah, nikmat berada dalam Community Bisnes Shaklee yang best, sarat dan padat dengan perkongsian ilmu. Bukan kata ilmu produk yang kami jual saja, ilmu kesihatan, ilmu nutrisi, ilmu marketing, ilmu bisnes, ilmu agama pun tak kurang juga.

Ada sesi percuma, ada juga sesi yang berbayar. Sebelum Covid 19 wujud, kebanyakan program ataupun seminar dibuat secara bersemuka. Face to face. Bila Covid 19 hebat melanda dunia, ini tak menghentikan program perkongsian ilmu yang biasa kami join. Boleh kata semua program dibuat secara online waktu tu. Conference tahunan untuk leader pun Shaklee anjurkan secara virtual.  

5) SUPPORTIVE

Support system especially dalam dunia bisnes memang sangat penting. Bukan senang kan kita nak ada support system yang kuat. Biasanya tempat meluah perasaan dan tempat minta sokongan semestinya dari kalangan ahli keluarga dan kawan terdekat, betul tak? Tapi, Community Bisnes Shaklee sangat best sebab sangat supportive!

Dengan izin Allah. 
 
6) PELBAGAI RANGE UMUR

Macam mana range umur yang pelbagai boleh jadikan Community Bisnes Shaklee ni best?
Dulu Nuha selalu fikir yang bila Nuha umur sekian-sekian, Nuha hanya perlu bergaul dengan orang yang range umur lebih kurang Nuha je. Ala-ala sekufu la kononnya. Tapi mindset yang macam tu sebenarnya belum tepat!

Berapa pun umur kita, the best is kita bercampur dengan pelbagai range umur. Bercampur dengan yang lebih muda untuk idea yang fresh, kreatif, berani dan bercampur dengan yang lebih senior usianya sebagai rujukan dan tempat untuk dapatkan pandangan. Kan yang senior dah terlebih dulu makan garam dari kita?

7) COMMUNITY RAMAI PAKAR 

Nuha yakin untuk berada dalam Community Bisnes Shaklee ni sebab community ni ada ramai pakar seperti doktor, saintis, pakar pemakanan dan lain-lain lagi. Jadi kami bukan sekadar belajar ilmu tentang produk semata-mata, tapi kami terdedah juga dengan ilmu-ilmu kesihatan yang dikongsi dari pakar. 

8) COMMUNITY MEMBINA NETWORKING KEPADA SANG PENCIPTA

Honestly, Nuha pernah terfikir nak stop daripada Bisnes Shaklee. Tapi sebab Community Bisnes Shaklee ni best, selalu berpesan-pesan untuk menjaga networking bukan hanya pada manusia, tapi jaga networking dengan Allah. 

Part ni yang tak terjangkau dek akal Nuha masa awal-awal join Community Bisnes Shaklee ni dulu. Kalau bab solat, bab agama bab kerohanian ni biasanya ahli keluarga je yang akan ambil berat. Ahli keluarga je biasa yang tegur dan ingatkan. 

Master Norita antara yang selalu berkongsi doa, amalan dan selalu ingatkan tentang networking dengan Allah. Nuha bersyukur sangat sebab ada dalam Community Bisnes Shaklee best ni. 

9) UKHWAH DENGAN KAWAN BARU

Nuha masih ada kawan. In fact bertambah-tambah kawan baru daripada Community Bisnes Shaklee. Mestilah best bila ada kawan baru. Ukhwah yang terjalin di kalangan Community Bisnes Shaklee sangat best, sangat kuat. Boleh rasa keikhlasan dalam relation tu. Bukan berkawan semata-mata sebab bisnes. 

Personally Nuha sayang dengan Bisnes Shaklee Nuha, Nuha sayang dengan Community Bisnes Shaklee. Macam Nuha cakap awal-awal tadi, Community Bisnes Shaklee ni satu nikmat untuk Nuha. Syukur Alhamdulillah. 

Kalau awak baca entry ni sampai ke sini dan terasa nak join Community Bisnes Shaklee kami, kehadiran awak sangat dialu-alukan. Hubungi Nuha sekarang ya. 

#BlogMegaShaklee
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023

Nuha Hayati
Pengedar Shaklee Kuala Selangor
Instagram: nuha.hayati
Tiktok: nuha.hayati

Kenapa Nak Lagi #blogmegashaklee 2.0, Tak Cukup Ke Review dan Feedback Blog Mega Shaklee 1.0?

Niat Nuha join Projek Blog Mega Shaklee 1.0 untuk dapatkan semula rentak dalam menulis blog. Tengok last entry Nuha sebelum join Projek Blog Mega Shaklee 1.0 ni ialah tahun 2019. Sebelum Covid wujud awak. Punya berkurun tak menulis di blog! 

REVIEW / FEEDBACK PROJEK BLOG MEGA SHAKLEE 1.0

GREAT TEAM VIBES

Bila menulis ramai-ramai ni vibes dia lain sikit. Vibes bergerak sama-sama, bila rasa slow kita kejar orang yang dah kat depan. Bila ada kawan yang sedikit slow, kita bantu. Eh ni Nuha bukan buat cerita penyedap rasa, it personally happened to me.

Honestly, Nuha agak tertinggal masa awal-awal Projek Blog Mega Shaklee 1.0 bermula. Busy dengan tugasan sebagai urusetia The Art and Science of Breastfeeding 2022, Master Norita buat briefing secara live 2 3 kali pun Nuha tak join. Nak tengok recording pun tak menyempat.

Sampai ada orang Whatsapp Nuha bagitahu yang dia sparring partner Nuha untuk Blog Mega Shaklee 1.0 dan kami perlu bekerjasama, Nuha terus kelam kabut. Cepat-cepat Nuha tengok semua recording briefing yang Nuha tertinggal. Kalau tak follow briefing Projek Blog Mega Shaklee 1.0 dari awal, memang takkan faham and mungkin akan tersilap steps.

Pulak tu permainan dalam Projek Mega Shaklee 1.0 agak diluar expectation Nuha. Entry yang Nuha tulis perlu di-link ke entry blogger lain, Nuha kena masukkan link entry blogger lain ke dalam entry Nuha, and then perlu masukkan link blog Master Norita ke entry Nuha, dan macam-macam linking. Haaa berbelit kan? Haha. 

Sebab tu kat atas tadi Nuha kata Projek Blog Mega Shaklee 1.0 ni projek yang memerlukan gerakkan bersama sebagai satu pasukan.

Honestly Nuha tak faham sangat strategi ni, tapi cukup sekadar Nuha faham dan tahu apa yang Nuha kena buat dalam Projek Blog Mega Shaklee 1.0. 

Nuha sangat yakin Projek Blog Mega Shaklee 1.0 satu comeback yang akan bantu blog Nuha grow blog, grow sale dan grow Team Excellenters. InshaAllah.

KAWAN BARU DARI LANGIT

Blog Mega Shaklee 1.0 buat Nuha dapat kawan baru tanpa diminta. Ingatkan task Blog Mega Shaklee ni task individu, tapi lepas follow briefing and sparring partner cari Nuha, automatic Nuha dapat kawan baru. 

Lagi interesting bila kawan baru tu dari macam-macam age range, berbeza susur galur dalam Shaklee. 

Ada peserta yang umurnya lebih kurang mak Nuha. Kagumnya Nuha, umur macam tu masih kuat semangat nak join Projek Blog Mega Shaklee 1.0 dan terbuka nak belajar benda-benda baru. 

INDAHNYA MEMBERI 

Sebagai orang yang dah lama menulis di blog, tecnically Nuha rasa agak selesa untuk join Blog Mega Shaklee 1.0 sebab Nuha tahu sikit-sikit pasal setting, nak adjust itu, adjust ini. Tinggal nak fokus menulis saja. 

Bila bersembang dengan kawan-kawan baru dan sparring partner, ada yang baru pertama kali setup blog. Pertama kali nak menulis di blog. 

Macam mana terkial-kialnya Nuha masa setup blog 11 tahun lepas, Nuha sangat faham apa newbies blogger rasa. Benda teknikal ni bukan boleh mahir dalam masa sehari. So mana yang Nuha tahu, Nuha share pada sparring partner Nuha. 

Happy tau bila dapat memberi dan share apa yang kita tahu. 

HADIAH VIVIX

Tak sangka ya, join Projek Blog Mega Shaklee 1.0 semua peserta dapat hadiah. Masa Nuha tertinggal kereta api awal-awal Projek Blog Mega Shaklee 1.0, ada Nuha tanya sideline Nuha;

Kalau tak submit task kena penalty apa-apa ke? 

Sideline Nuha kata siapa tak submit task tak dapat hadiah. 

Tak tahu lah hadiah Projek Blog Mega Shaklee 1.0 ni apa. Habis dengar semua briefing baru Nuha tahu. Master Norita offer hadiah Vivix, Collagen & Nutriferon pada peserta yang layak. Bukan biasa-biasa ya hadiah dia. 

Since penyertaan Projek Blog Mega Shaklee 1.0 agak ramai, dalam 100 lebih jugak. Nuha tak fikir apa-apa. Cuma Nuha tahu Nuha akan tulis entry baik-baik, completekan task dengan sempurna. Sambil Nuha bernazar;

Dapat hadiah Vivix Nuha nak hadiahkan pada mak Nuha.

Alhamdulillah, Allah makbulkan niat Nuha. Rezeki sebotol Vivix untuk mak Nuha. Mak memang amalkan minum Vivix sejak 2 tahun lepas. 


Projek Blog Mega Shaklee 1.0
Nuha antara pemenang Vivix Projek Blog Mega Shaklee 1.0

Sekarang ni Master Norita buat preliminary activity sebelum ke Projek Blog Mega Shaklee 2.0. 

NAK LAGI #PROJEKMEGASHAKLEE 2.0?

Dah tentu Nuha nak. Projek Blog Mega Shaklee 1.0 berjaya push Nuha untuk post 2 entry baru selepas 2 tahun takde update apa-apa. Projek-projek macam ni la yang Nuha akan jadikan alasan untuk aktif balik menulis di blog. 

Lagipun bila buat aktiviti menulis kat blog ramai-ramai ni dia punya vibes dan output tu lain macam sikit. 

Ada hadiah ke tidak atau apa pun yang Master Norita nak bagi tu Nuha kira nombor 2. Rezeki takkan pernah salah alamat kan?

Blog Mega Shaklee 2.0
Ready for Projek Blog Mega Shaklee 2.0

Satu yang powerful pasal penulisan di blog ni berbanding trending media sosial yang lain, penulisan di blog boleh di-detect oleh search engine. Bila orang search sesuatu di search engine/ browser, result yang akan dikeluarkan akan datang dari website. 

Walaupun kita ada menulis topik yang sama di media sosial, hanya penulisan di website akan di-detect oleh search engine. 

Sebab tu Nuha paksa diri untuk join Projek Blog Mega Shaklee 1.0 dan looking forward to Projek Blog Mega Shaklee 2.0.  Nuha sangat tak sabar!

Dengan kelebihan yang ada pada blog berbanding media sosial trending, semoga Nuha dapat reach lebih ramai orang yang nak kesihatan dan kehidupan yang lebih baik melalui Shaklee. InshaAllah.

#BlogMegaShaklee
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023

Nuha Hayati
Pengedar Shaklee Kuala Selangor
Instagram: nuha.hayati
Tiktok: nuha.hayati

Tuesday 14 February 2023

Mudahnya Kurus Sihat Dengan Set Kurus Shaklee

Awak dah cuba macam-macam cara sampai penat mencuba tapi masih belum berjaya kurus? Atau awak dah cuba macam-macam jenis diet tapi semuanya tidak berkesan? Ataupun awak berjaya turunkan berat badan tapi tidak kekal? Tak tahu dah nak cuba produk kurus apa dah. Kalau jawapan awak "ya" untuk semua persoalan kat atas ni, Nuha faham sangat perasaan awak. 


Entry sebelum ni Nuha ada share 5 Tips Turun Berat Badan dengan Mudah Secara Intermittent Fasting. Kalau awak nak restart untuk journey yang lebih sihat, menyegarkan semula tubuh badan dan menguruskan berat badan, Set Kurus Shaklee sangat bagus untuk support nutrisi yang badan awak perlukan semasa awak buat Intermittent Fasting.  


Set Kurus Shaklee semestinya untuk awak. Ianya mudah, flexible, selamat, dan terbukti berkesan.


Dah ready untuk reshape badan, rasa lebih ringan, lebih bertenaga dan berasa hebat? 


Jom Nuha share lebih lagi tentang Set Kurus Shaklee.


SET KURUS SHAKLEE


Set Kurus Shaklee
Set Kurus Shaklee


1. Lecithin - Lemak Sihat yang Awak Perlukan

Lecithin sangat terkenal sebagai "fat emulsifier", iaitu menguraikan lemak menjadi molekul-molekul kecil untuk penghadaman. Lecithin banyak digunakan dalam diet yang sihat untuk menggalakkan pengurangan berat badan. 


Ia membantu dalam mempercepatkan pemecahan lemak, membantu keseluruhan proses dan seterusnya meningkatkan metabolisme badan. Lechitin ditukarkan menjadi asetilkolina yang diperlukan untuk mengekalkan tubuh yang sihat dan menggalakkan penggunaan lemak sebagai tenaga. 


Set Kurus Shaklee
Set Kurus Shaklee - Lecithin


2. Omega Guard

Kajian menunjukkan bahawa Omega-3 membantu dalam mancapai tahap lemak badan yang sihat dengan meningkatkan kadar metabolisme - kadar kalori yang dibakar oleh badan dalam sehari. 


Set Kurus Shaklee
Set Kurus Shaklee - Omega Guard


Omega 3 juga meningkatkan kadar proses pembakaran lemak, memperbaiki peredaran darah ke otot badan semasa bersenam dan meningkatkan lagi keupayaan badan untuk membakar lebih banyak lemak. Plus, Omega-3 mengawal tahap lemak terkumpul yang sihat daripada makanan yang kita makan setiap hari. 


2 hormon utama yang bertanggungjawab memberi rasa kenyang dan lapar; ghrelin dan leptin. Dengan mengamalkan diet yang sihat dan pengambilan Omega-3 secukupnya dikatakan dapat mengawal dua hormon ini dan meningkatkan rasa kenyang yang lebih lama selepas makan. 


3. Cinch Mixed Soy Protein Shake 

Cinch Mixed Soy Protein Shake adalah minuman yang sangat sedap, mudah dan berkhasiat untuk awak. Ia membekalkan nutrien ibarat awak makan satu hidangan lengkap! Ia kaya dengan protein dan kalsium, mengandungi serat yang tinggi, iaitu 6g dalam setiap sajian untuk meningkatkan rasa kenyang yang lebih lama, tanpa kolesterol dan diperkaya dengan leusin. 


Set Kurus Shaklee
Set Kurus Shaklee - Cinch Mixed Soy Protein Shake dalam Perisa Cokelat


Antara manfaat Leusin yang telah dibuktikan dalam kajian adalah:

  • Menggalakkan pengeluaran otot
  • Menyokong pertumbuhan otot tanpa lemak
  • Menyokong pemulihan otot 
  • Mengurangkan keletihan otot selepas bersenam


Leusin sangat-sangat diperlukan untuk awak yang nak mengawal berat badan, mengekalkan otot tanpa lemak, dan yang nak ambil makanan dengan cepat dan berkhasiat selepas melakukan senaman. 


4. Herblax


Set Kurus Shaklee
Set Kurus Shaklee - Herblax


Campuran proprietari Herblax termasuk daun senna, yang banyak digunakan secara tradisional sebagai laksatif semulajadi. Herblax membantu melegakan sembelit yang dihadapi semasa melakukan Intermittent Fasting yang disebabkan oleh kekurangan pengambilan cecair dan serat.  


Untuk mendapatkan best result dengan Set Kurus Shaklee, Nuha suka advice untuk awak include sekali polifenol dalam diet harian. Polifenol paling banyak dijumpai dalam tumbuhan berwarna gelap seperti anggur dan elderberry. Jumlahnya tinggi di dalam biji dan kulit buah. Secara generalnya, polifenol memberi manfaat Anti-oxidant, Anti-Inflammatory, Anti-Diabetic dan Anti-Angiogenesis dan banyak lagi manfaat lain. 


Polifenol membantu dalam memulihkan semula pankreas. Bila pankreas sihat, metabolisme gula, insulin dan lain-lain semuanya akan normal. Insulin sensitivity pun akan kembali normal. 


Anti-Angiogenesis ialah satu proses di mana badan kita memotong dan menghancurkan salur darah yang ada pada sel-sel tidak normal termasuklah sel kanser, tumor dan berita baiknya; termasuklah juga lemak. Terdapat salur darah pada lemak di badan kita. Apabila kita makan makanan yang ada Anti-Angiogenesis, kita akan membantu untuk "cut off" salur darah tu. 


Polifenol juga mengandungi brain protective effect. Otak akan dipulihara dan awak tidak akan teringat-ingatkan makanan. 


Secara amnya kita akan mula rasa kenyang dalam masa 20 minit selepas makan. Tapi, kebanyakan daripada kita lambat nak rasa kenyang disebabkan signal kenyang tu sampai lambat. So, in order untuk bagi signal kenyang tu sampai ke otak on time, ambillah makanan yang mengandungi polifenol. 


Set Kurus Shaklee
Vivix - Minuman botanikal tinggi polifenol


Vivix merupakan minuman botanikal kaya dengan polifenol yang terdiri daripada campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu. 


Amalkan Set Kurus Shaklee bersama-sama Vivix untuk awak dapat best result.


Kawan Nuha, Sharina dah membuktikan yang beliau berjaya kurus, berat turun sebanyak 18kg dengan kaedah Intermittent Fasting. Sebagai kawan, Nuha tumpang bangga dengan achievement Sharina. Sekarang, Nuha kongsikan juga pengalaman Shaklee family lain yang berjaya kurus dengan mengamalkan Set Kurus Shaklee. 


Set Kurus Shaklee
Shaklee Effect - Set Kurus Shaklee

Hasma binti Hussain

Turun 15kg

Mendapat Semula Keyakinan Diri

"Dulu saya berasa malu kerana saya tidak selesa dengan bentuk badan sendiri. Namun, dengan Shaklee Effect saya yang menakjubkan, kini saya berkeyakinan tinggi untuk membantu lebih ramai orang mencapai kehidupan yang lebih baik dan sihat. Apa yang saya dapat? Saya berasa lebih bertenaga, lebih kuat, lebih ringan, dan kulit yang semakin berseri!"

 

Set Kurus Shaklee
Shaklee Effect - Set Kurus Shaklee

Siti Maimunah binti Baharudin
Turun 40kg
Dari 4XL kepada M!

"Sebagai wanita bersaiz besar, saya memang berdepan dengan pelbagai isu seperti kritikan terhadap diri sendiri, nilai diri, kulit kusam dan sakit kaki. Ketika bertekad untuk mengubah gaya hidup, saya menemui Shaklee. Saya berjaya menurunkan berat badan dan kesihatan juga bertambah baik. Kini saya berasa lebih gembira dan yakin. Jom jalani kehidupan yang lebih sihat dengan Shaklee!"


Excited kan tengok transformation masing-masing dari Set Kurus Shaklee ni? Bukan Nuha sorang je excited, tapi ramai sangat yang excited dan tengah dalam proses kurus bersama Set Kurus Shaklee. Awak boleh baca juga entry pasal Set Kurus Shaklee ni. 

Hubungi Nuha sekarang di 017-4991289 untuk awak dapatkan Set Kurus Shaklee. 


#BlogMegaShaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriump2023


Nuha Hayati
Pengedar Shaklee Kuala Selangor
Instagram: nuha.hayati
Tiktok: nuha.hayati

 *Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.


Rujukan: www.shaklee.com.my

Thursday 9 February 2023

5 Tips Turun Berat Badan Bergaya Hanya Dengan Intermittent Fasting

Intermittent Fasting ialah kaedah diet atau kaedah turunkan berat badan dengan cara mengawal waktu makan. Biasa kalau sebut pasal diet ramai akan fokus pada pemakanan kan, tapi Intermittent Fasting fokus pada waktu bila awak boleh makan.


To be honest bila orang bercakap pasal Intermittent Fasting, IF Nuha macam tak ada idea. Tak tahu dan tak rasa nak ambil tahu since Nuha belum ada keperluan untuk turunkan berat badan setakat hari ini. Syukur Alhamdulillah. 


Apa yang Nuha dengar-dengar pasal Intermittent Fasting ialah puasa pada waktu malam, ada yang buat Intermittent Fasting 12 jam, 14 jam, ada yang 16 jam, dan boleh ambil minuman tanpa kalori semasa ber-Intermittent Fasting. Setakat tu sajalah pengetahuan Nuha pasal Intermittent Fasting ni. Punya kesian haha. 


Bila salah seorang daripada circle Nuha dalam Shaklee family, Sharina berjaya turun 18kg dan kawal berat badan dengan kaedah Intermittent Fasting, Nuha of course rasa tempias excitement tu. Siapa tak percaya kalau proven result ada depan mata kan?


Intermittent Fasting
Beza kan?

Bila tanya Sha, ini tips yang Sha kongsi untuk turun berat badan dengan mudah secara Intermittent Fasting;


5 TIPS TURUN BERAT BADAN DENGAN MUDAH SECARA INTERMITTENT FASTING


1. Minum Air Yang Cukup

Air yang cukup sangat penting terutamanya ketika tempoh berpuasa untuk mengelakkan dehidrasi. Minum air yang cukup juga dapat membantu untuk mengelakkan rasa lapar yang melampau semasa melakukan Intermittent Fasting.


2. Lebihkan Pengambilan Protein

Pengambilan protein yang mencukupi semasa Intermittent Fasting dapat membantu memberikan tenaga dan rasa kenyang yang lebih lama. Selain bantu untuk turunkan berat, ia juga bagus untuk kesihatan tulang, kulit dan rambut. 


3. Elakkan “OVEREAT”

Setelah ber-Intermittent Fasting selama 16 jam, ia bukanlah alasan untuk kita makan semahunya dalam eating window. Amalkan makanan yang sihat dan ikut konsep suku-suku separuh. 


Intermittent Fasting
Sharina turun 18kg secara Intermittent Fasting

4. Elakkan Fast Food

Walupun sudah amalkan Intermittent Fasting, namun sukar untuk kita dapatkan hasil yang terbaik jika kita sering makan fast food atau processed food. 


Sebaiknya, makan makanan berkhasiat dan bernutrisi. 


5. Enjoy The Journey!

Intermittent Fasting sebenarnya adalah satu gaya hidup, bukan sekadar ingin turunkan berat badan. 


Enjoy your journey, ambil masa untuk adapt Intermittent Fasting ini ke dalam gaya hidup kita. InshaAllah, kita akan dapat hidup yang lebih sihat, ceria, dan bahagia.


Last sekali, Sha pesan tips terpaling penting untuk Intermittent Fasting ialah buat saja, tak payah fikir banyak-banyak sangat. Kalau awak baru nak bermula dengan Intermittent Fasting, make sure untuk baca Intermittent Fasting: Tips and Tricks untuk Beginner.


#BlogMegaShaklee

#ShakleeThrive2023

#ShakleeTriump2023


Nuha Hayati
Pengedar Shaklee Kuala Selangor
Instagram: nuha.hayati
Tiktok: nuha.hayati