Blog Nuha Hayati

3 Doa Untuk Wanita Tersakiti

Hidup ni ibarat roda yang berputar. Ada masa kita di atas ada masa kita di bawah. Senang, susah, tenang dan gelisah silih berganti. Lumrah manusia bila rasa senang mudah lupakan sang pencipta. Bila jatuh tersungkur, mula cari tikar sejadah. 

Doa Untuk Wanita Tersakiti
Hanya doa mampu merubah takdir

Apa pun senang susah yang berlaku dalam hidup ni semuanya berlaku dengan kehendak Allah. Selayaknya seorang hamba kembali kepada fitrah sang pencipta. Back to basic. Nuha kongsikan 3 doa yang bagus untuk wanita tersakiti dan mudah untuk diamalkan.


3 DOA UNTUK WANITA TERSAKITI


1. DOA TENANG HATI DARIPADA PERASAAN NEGATIF


اَللَّهُمَّ اِنِّى اَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَاَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّ جَالِ

Allahumma inni a’uzubika minal hammi wal hazan. wa a’udzubika minal ajzi wal kasali, wa a’udzubika minal jubni wal bukhli, wa a’udzubika min ghalabatid daini wa qahrir rijaal.  

Maksudnya: Ya Tuhanku, aku berlindung kepada-Mu dari rasa sedih serta duka cita ataupun kecemasan, dari rasa lemah serta kelemahan, dari kebakhilan serta sifat pengecut, dan beban hutang serta tekanan orang-orang jahat.



2. SURAH AL-BAQARAH AYAT 250


Ayat 250 daripada Surah Al-Baqarah ni sesuai diamalkan untuk ketenangan hati dan fikiran. 


رَبَّنَآ اَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَّثَبِّتْ اَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكٰفِرِيْنَ


Rabbanaa afrig ‘alainaa shabraw wa tsabbit aqdaamanaa wansurnaa ‘alal qaumil kafiriin.

Maksudnya: Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, kukuhkanlah langkah kami dan tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir. (Q.S. Al-Baqarah:250).



3. DOA TENANGKAN HATI


رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي

Rabbish rahli sadri. Wayassirli amri. Wahlul uqdatam millisani. Yafqahu qauli. 

Maksudnya : Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku, dan mudahkanlah bagiku urusanku, dan lancarkanlah lidahku supaya mereka faham ucapanku.—QS Thaha 25-28


Mungkin ramai antara kita familiar je dengan 3 doa yang bagus untuk wanita yang Nuha share ni, cuma kita tak tahu yang doa-doa ni pun sesuai diamalkan bila seseorang tersakiti dan sedih. Doa-doa ni tak terkhusus untuk wanita saja, lelaki pun boleh amalkan sebenarnya.

Semoga apa yang Nuha share kalini bermanfaat dan selamat beramal. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Adbox