Blog Nuha Hayati

Tips Mudah Travel Bersama Anak Kecil

Rasanya mana-mana parents mesti ada rasa nervous and overthinking bila first time consider nak travel dengan anak kecil. Well semua orang ada pengalaman pertama masing-masing termasuk Nuha, makannya perasaan ni semua normal. Cuba laluinya untuk kali pertama and then boleh review and adjust untuk travel-travel trip yang akan datang. Belajar dari pengalaman. 

TIPS MUDAH TRAVEL BERSAMA ANAK KECIL

Tips Travel Dengan Anak Kecil
Travel dengan anak kecil mudah kalau kena caranya

1. PAKAIAN

Personally, Nuha suka nak ambil gambar OOTD (Outfit of The Day) bila travel ataupun makan angin la kalau bahasa orang kita kata. Cantik je tengok orang travel kejap baju tu kejap lagi baju fesyen la pulak dah. Tapi bila sampai pada diri dan keluarga sendiri, kita consider la ikut condition kita. 

Boleh je nak berOOTD dengan outfit cantik-cantik. Cuba plan outfit yang boleh mix and match and repeat pakai. Minimalis tapi masih boleh bergaya. 

Untuk anak kecik pula, extrakan 1 set pakaian untuk sehari. Mana tahu baju terkotor, ada baju extra untuk tukar nanti. 

Kalau travel untuk jangka masa yang agak panjang, dalam 4-7 hari atau lebih, bawa pakaian untuk 3 hari pun dah cukup. Nanti boleh singgah cuci kat mana-mana dobi diy. Sekarang kan dah banyak kedai dobi diy. Alhamdulillah memang mudah. 

2. BEG

Cuba minimakan jumlah beg yang akan dibawa. Mungkin boleh allocate 1 beg untuk kita suami isteri, 1 beg untuk si kecil dan 1 beg lagi untuk isi keperluan anak dan barang-barang kecil ibu. Beg ketiga ni ala-ala beg doremon. Macam-macam ada haha.  

Tips Travel Dengan Anak Kecil
Biasa minimakan total beg yang nak dibawa travel

Beg keperluan anak tu contohnya beg untuk isi beberapa keping diaper dia, baju extra dia, wipes, botol air, botol susu, kain kecil, snacks untuk anak kalau anak dah mula makan, purse & phone si ibu, telekung travel ibu, nursing cover untuk ibu menyusu badan, barang make up sikit dan barang-barang kecil lain yang dirasakan perlu. 

Sikit-sikit pun banyak juga nanti bila dah isi tu. No wonder mak-mak anak kecil suka betul pakai totebag ataupun handbag besar gabak. 

Itu belum masuk beg yang bakal bertambah waktu balik nanti. Shopping atau tershopping kat sana. Paling-paling mesti ada souvenir untuk small circle kita kan. Consider siap-siap pertambahan beg sebelum gerak. 

UBAT-UBATAN DAN SUPLEMEN

Benda penting yang tak boleh tinggal bila nak pergi travel. Wajib bawa sedikit ubat-ubatan asas macam paracetamol, lotion gatal-gatal, cool fever, ubat punggung, minyak panas, balm dan plasters. Standby je incase perlu dah tak kalut nak mencari. Bawa juga suplemen asas macam multivitamin dan Vitamin C. 

Waktu travel pun wajib ambil suplemen untuk maintain sihat dan bertenaga kan. Lagi-lagi waktu travel biasanya kita akan extra bergerak, extra berjalan kaki. Tak syok la travel tapi badan lemau je. 

Ubat dan suplemen ni semua boleh masuk sekali dalam beg pakaian, mana yang penting boleh masuk dalam beg doremon tadi.

Apa lagi ya tips yang nampak simple tapi sangat berguna untuk parents yang nak travel bersama anak kecil?

Tips Travel Dengan Anak Kecil
Ready to travel with me?
Tanya Hayfa Seroja


Mind to share you personal tips? Share kat ruang komen k. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Adbox