Blog Nuha Hayati

Menyusukan Bayi Dalam Bulan Ramadhan

Tips menyusu bayi buat kali pertama, tips menyusu bayi di tempat awam, tips menyusukan bayi baru lahir, tips menyusu bayi kembar, tips menyusu bayi menggunakan botol, dan tips menyusukan bayi di bulan Ramadhan.

Assalamualaikum & hai.

Ramai antara ibu menyusu mulai risau akan berhadapan dengan kekurangan susu badan di bulan Ramadhan. Lazimnya, ibu diingatkan untuk menjaga pemakanan dan minuman bagi memastikan pengeluaran susu badan cukup mengikut permintaan bayi.

Menyusukan Bayi Dalam Bulan Ramadhan
Menyusukan Bayi Dalam Bulan Ramadhan - Google
PERLUKAH IBU BERPUASA KETIKA MENYUSUKAN ANAK

Wanita yang menyusukan bayi adalah salah satu golongan yang dibenarkan untuk meninggalkan puasa jika berpuasa itu boleh memudaratkan diri atau bayi.

Beberapa perkara yang perlu diambil kira sekiranya ibu menyusu ingin berpuasa adalah seperti usia bayi (bayi menyusu sepenuhnya atau bayi menyusu dan sudah makan makanan lain) dan tahap kesihatan ibu sendiri.

KESAN IBU BERPUASA TERHADAP BAYI

Ibu menyusu yang berpuasa tidak akan memberi kesan bahaya kepada bayi. Ibu masih boleh menghasilkan susu badan walaupun sedang berpuasa. Kekurangan pengambilan kalori tidak akan menjejaskan jumlah susu yang dihasilkan.

Badan ibu menyusu akan membuat penyesuaian dengan mengubah cara ia menggunakan kalori yang ada dalam badan dan membebaskan tenaga dengan lebih baik sebagai tindak balas terhadap kekurangan makanan dan air dalam badan. 

BAHAYA BERPUASA SEMASA MENYUSUKAN BAYI 

Berpuasa semasa menyusukan bayi adalah tidak berbahaya sekiranya ibu sihat dan meminum air yang banyak semasa berbuka puasa dan sahur. Ini kerana menyusukan bayi akan membuatkan ibu berasa sangat dahaga dan memberi risiko dehidrasi. Antara tanda-tanda seorang ibu menyusu mengalami dehidrasi adalah:

/ Berasa sangat dahaga
/ Berasa lemah, lesu dan seperti ingin pitam
/ Air kencing bewarna gelap
/ Ibu menyusu mula mengalami sakit kepala dan lain-lain lagi

Nuha mencadangkan agar ibu menyusu mengamalkan Performance Drink, minuman isotonik semulajadi dengan perasa oren, rendah sodium dan gula. Performance Drink membantu mengekalkan kandungan air dalam badan dan mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk mencegah dehidrasi.

Menyusukan Bayi Dalam Bulan Ramadhan
Performance Drink - Membantu Mengekalkan Kandungan Air dalam Badan
Performance Drink merupakan produk pilihan ramai ibu menyusu yang berpuasa mengurangkan rasa letih dan mengelakkan dehidrasi.

Kaunselor penyusuan badan juga menyarankan ibu menyusu untuk mengambil makanan yang mempunyai indeks glisemik (glycemic index - GI) yang rendah. GI adalah unit pengiraan bagi kesan karbohidrat pada tahap gula dan darah.

Karbohidrat yang terurai dengan cepat semasa penghadaman mempunyai GI yang tinggi manakala karbohidrat yang terurai lebih lambat dan melepaskan glukosa secara beransur-ansur ke dalam darah mempunyai GI yang rendah. Makanan yang rendah GI termasuklah kebanyakan jenis sayur-sayuran dan kekacang.

Baca: Fahami Indeks Glisemik

Shaklee dalam rangkaian makanan tambahan menyediakan ESP (Energizing Soy Protein) yang dihasilkan daripada soya bukan gmo berkualiti tinggi. ESP mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh tubuh bagi mengekalkan tisu-tisu badan yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak mampu dihasilkan oleh badan dengan sendirinya.

Menyusukan Bayi Dalam Bulan Ramadhan
ESP Membantu Ibu Menyusu Bertenaga Lebih Lama
Baca: 7 Manfaat Utama ESP

Kedua-dua produk di atas adalah produk yang disyorkan bukan hanya khusus untuk ibu menyusu, malah disyorkan kepada ibu mengandung, pesakit gastrik, dan individu daripada pelbagai peringkat umur.

Baca: Set Berpuasa Shaklee

Hubungi nuha untuk konsultasi penyusuan susu ibu & kesihatan, produk Shaklee, atau jika ingin menambah pendapatan dengan Shaklee.

Baca: Promosi Shaklee Jun 2015



Nuha
017-4991289 (sms/ whatsapp)
SID1017481
FB: nuha hayati
IG: hayati_nuha 

Baca: Tawaran Vitalea Percuma

Sumber Asal: www.babycenter.com.my

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Adbox