Blog Nuha Hayati

Kerja Dari Rumah: 5 Tips Untuk Wanita Bergelar Isteri Dan Ibu

Nuha percaya rata-rata antara kita hari ini mengimpikan untuk bekerja dari rumah. Lebih santai, fleksibel, chill, dan enjoy gitu. Betul ke best? Sejauh mana kerja dari rumah ni best? Nuha share 5 tips kerja dari rumah untuk individu bergelar isteri dan ibu. Meh baca entry ni sampai habis.

KERJA DARI RUMAH: INDAH KHABAR DARI RUPA

Sebelum awak teruskan bacaan entry ni sampai habis, Nuha nak bagitahu siap-siap. Entry kalini, topik ni bersifat subjektif dan personal dari pandangan kaca mata seorang Nuha. Mungkin lain orang ada berlainan pendapat. Maka ini adalah pandangan dan cara Nuha. 

Nuha percaya bila sebut pasal bekerja dari rumah, mungkin menjangkau 90% masyarakat kita akan membayangkan kehidupan dengan rutin bekerja dari rumah yang flexible. Bangun pagi dengan tenang, tak kelam-kabut mandi, tak bersiap pun takpe, bancuh kopi favourite, buat kerja sambil breakfast, jawab call sambil baring, sambil kerja boleh setelkan rutin rumah sekali.

Lagi indah kalau buat kerja sambil boleh pergi holiday. Healing kan. 

Semua bayangan ni benar belaka sebenarnya. Takde yang palsu. Cuma kerja dari rumah ni sebenarnya menuntut motivasi diri yang lebih tinggi seiring dengan disiplin diri yang extra tinggi juga.

Kalau kerja di office (tempat kerja), kita terikat dengan peraturan yang company dah tetapkan. Masuk kerja pukul berapa, etika berpakaian macam mana, rehat pukul berapa, kena kerja sampai pukul berapa. 

Kerja Dari Rumah: 5 Tips Untuk Wanita Bergelar Isteri Dan Ibu
Kerja dari rumah. Memang betul-betul ada flexible time?

Bayangkan kalau kerja dari rumah, semua ni tak ada. Pandai-pandailah nak urus diri dan make sure kerja siap. Lepas lunch mata dah layu, boleh baring sekejap. Habis tu kerja macam mana?

Untuk individu yang dah ada komitmen famili, pandai-pandailah arrange masa dengan pasangan, urus anak-anak, uruskan rumah, masak, kemas, dobi apa bagai semua tu. 

Bekerja dari rumah masuk tahun ke-10, Nuha personally rasa kerja dari rumah bukan 1 tugasan yang mudah. Tapi, benda ni bukan mustahil. Nuha share sikit tips bekerja dari rumah dari sisi seorang isteri, seorang ibu dan seorang suri rumah. 

5 TIPS BEKERJA DARI RUMAH UNTUK SEORANG ISTERI DAN IBU

1) PENGURUSAN MASA

Terpaling penting untuk awak urus masa dengan bijak. Pukul berapa nak bangun pagi, mendobi, hantar ambil anak sekolah, masak, kemas rumah, spend masa dengan family. Ni belum masuk kes-kes kecemasan lagi. Dah tu bila nak buat kerjanya? Haha.

Pada Nuha, kalau bangun awal pagi Nuha akan rasa masa tu lebih panjang dan Nuha sendiri lebih tenang. Mood pun inshaAllah lebih baik compare kalau bangun lambat. Bila bangun lambat rasa semua benda pun kelam-kabut. 

Ambil sikit masa sebelum tidur atau pagi-pagi lepas bangun tidur untuk plan kerja hari tu.

2) SET PRIORITI KERJA

Dalam banyak-banyak rutin yang awak dah plan nak buat tadi, setkan mana 2-3 kerja paling penting yang awak kena setelkan cepat-cepat haritu. Penting ni untuk awak setelkan mana yang penting dulu dan tak kalut.

3) MARK YOUR DAILY ACHIEVEMENT 

Ni bukan tunggu dapat award dari mana-mana sultan tau. Bila dah setel task yang awak plan awal pagi tu, tick pada list kerja yang awak dah buat awal pagi tadi. 

Bila awak tengok list tu ada yang dah ber-tick, awak akan rasa yang awak dah achieve something haritu dan automatically akan rasa lebih semangat nak setelkan kerja-kerja lain. Sekecil-kecil achievement tetap satu achievement. Ramai orang kadang-kadang nak tick pada kerja-kerja major je. Bila tak dapat siapkan ikut plan, mulalah frust. Lepas frust mulalah buka nettflix layan movie dengan alasan nak bertenang. Sudahnya kerja bersusun tak siap, habis tengok movie sambung frust balik. 

Jangan gitu. Raikan sekecil-kecil kejayaan awak selesaikan tugas hari tu. Automatically awak akan lebih termotivasi nak setelkan kerja-kerja lain. 

4. BAHAGI TUGAS SESAMA ISI RUMAH

Ini penting supaya awak tak overwhelmed sorang-sorang. Pada Nuha tak kisahlah title yang dipegang tu suami ke isteri ke, asalkan tinggal dalam rumah yang sama memang patut jaga dan kemas rumah sama-sama. Bila rumah teratur, mood pun jadi lebih baik. 

Mula latih anak untuk urus diri dan barang sendiri sesuai dengan usia mereka. Contohnya; lepas makan latih basuh pinggan cawan sendiri, bangun tidur kemas tempat tidur sendiri, latih anak lipat baju sendiri, kemas bilik sendiri. Anak-anak akan ambil masa untuk cekap buat semua ni. Tak apa, slowly diorang akan pandai buat. 

Macam keluarga kami, Nuha latih lepas makan malam semua orang akan basuh pinggan cawan sendiri. Sorang anak akan sapu dapur, sorang lagi mop lantai dan sorang lagi lap meja makan. Nuha setelkan part bersihkan dapur masak dan periuk apa bagai semua tu. Alhamdulillah, nampak gaya makin cekap masing-masing buat kerja-kerja ni. 

5. BE A HUMAN

Nuha tahu jadi seorang isteri dan ibu yang bekerja bukan satu position yang ringan. List kerja tak pernah yang sikit. 

Bila awak dah commit sehabis baik pada kerja dan tugas-tugas sebagai isteri dan ibu, dah sehabis baik memotivasi dan mendisiplinkan diri tapi masih ada yang culas here and there, that's it. 

Kerja Dari Rumah: 5 Tips Untuk Wanita Bergelar Isteri Dan Ibu
Bekerja dari rumah dengan cabaran yang tersendiri

Please awak jangan salahkan diri sendiri. Nuha manusia, awak pun manusia, kita semua manusia. Berdamai dengan apa yang kita capai dan yang kita tak capai. Kerja memang takkan pernah habis awak. 

Keep it up, selalu ingat yang esok masih ada. Tak payah stress dengan apa yang awak tak capai haritu sebab itu akan tarik lagi banyak energy yang tak baik. Tutup hari awak dengan tenang dan happy. Esok boleh cuba selesaikan kerja mana yang masih pending. 

Jangan lupa untuk awak allocate masa untuk diri sendiri juga. Keluarlah me time, bagi reward pada diri sendiri. You deserve it. 

Sekian tu je 5 personal tips dari Nuha untuk isteri dan ibu yang bekerja dari rumah. Semua ni peringatan untuk diri Nuha juga. Semoga bermanfaat.

#NextlevelBlogging 
#Shakleetriumph2023 
#Shakleethrive2023 
#SetRahmahShaklee2023

Nuha Hayati
Pengedar Shaklee Kuala Selangor
Instagram: nuha.hayati
Tiktok: nuha.hayati
Youtube: Nuha Hayati

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Adbox