Blog Nuha Hayati

5 Tips Bisnes Online Untuk Newbie

Nuha yakin kita semua hari ini adalah pengguna media sosial. Media sosial dan bisnes online sangat sinonim. Listkan saja segala mak nenek media sosial; Whatsapp, Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube, Thread. Semua medium ni boleh dijadikan tapak untuk buat duit. Rugi kalau aktif di media sosial kalau tak berbisnes online. Ramai orang jana income juta-juta dengan hanya berbisnes online. Jom Nuha share sikit tips bisnes online untuk newbie. 

5 TIPS BISNES ONLINE UNTUK NEWBIE

Tips Online Bisnes Untuk Newbie
Tips Online Bisnes Untuk Newbie

1. JANGAN JUAL PRODUK SENDIRI

Kenapa Nuha kata jangan? En sebenarnya bukan Nuha yang kata. Pakar dalam bidang bisnes yang kata. Bukan tak boleh nak keluarkan produk sendiri. Boleh je. Tapi bila kata produk sendiri ni biasanya involve modal yang besar. Nak hasilkan produk, nak buat RND, nak dapat kelulusan sana approval sini, nak buat packaging, lepas tu nak marketkan produk tu. 

Biasa produk baru ni orang tak kenal dan akan ambil masa untuk bagi orang kenal produk kita. 

Semua benda ni bukan boleh buat sorang. So pilihan yang simple dan straight forward untuk newbie nak mula bisnes online ialah jual aje produk orang dan produk yang dah dikenali. Macam Nuha sendiri pun berbisnes online tak jual produk brand sendiri. Kita jual produk orang je awak. Part RND, lesen sana sini biarlah company yang setelkan. Alhamdulillah banyak mudahnya.  

2. KELUARKAN MODAL YANG RENDAH

Bila kat atas tadi kita dah decide untuk jual produk bukan keluaran sendiri, next is part modal pula. Nuha pernah dengar orang bijak pandai bisnes kata; nak mula bisnes ni sebaiknya keluarkan modal yang rendah dan ikut kemampuan masing-masing. Kita nak buat bisnes online ni of course sebab nak duit kan? 

Jangan belum apa-apa dah keluar modal yang diluar daripada kemampuan sampai membebankan pula.

Ada orang start bisnes online dengan modal besar. Ada sanggup pinjam family, pinjam ahlong sebab nak buat modal bisnes online. Belum-belum dah berhutang. Personally, Nuha rasa biarlah modal permulaan bisnes tu jumlahnya dalam range kemampuan kita. Esok-esok katalah bisnes tu tak menjadi, takde lah terbeban dengan hutang. Bukan nak spread negative vibes tau. Semua ni perlu dipertimbangkan sebelum mulakan bisnes. 

Kalau awak nak mula bisnes online dengan modal rendah bermula hanya dengan RM35, boleh klik nombor telefon Nuha kat bawah. 
 
3. BELAJAR ILMU MARKETING

Next, belajar ilmu marketing. Tengok orang bisnes online macam senang je kan. Percayalah, kalau awak main bedal je bisnes online tanpa belajar apa-apa ilmu marketing, awak akan penat. 

Hari ni kita boleh nampak dengan sangat jelas betapa ramainya orang berbisnes online. Bisnes online ni ada seninya, ada game yang tersendiri. Awak boleh je kalau nak start from scratch tapi penat sikit la dan mungkin akan langgar banyak dinding sebab try and error. 

Letak sikit effort untuk belajar marketing asas. Lepas tu mula je terus. Nanti boleh upgrade ilmu marketing from time to time. 

Nuha ni syukur sangat sebab terlorong dengan bisnes online yang sekarang. Mentor-mentor banyak ajar ilmu marketing kat kami percuma je. Bayangkan diorang pergi kelas bayar ribu-ribu, balik kelas ajar pula pada team. Free of Charge. Alhamdulillah. Nikmat dunia. 

4. BELAJAR BERSABAR

Part sabar ni bukan kalau nak berbisnes online je kena sabar. Ada banyak hal dalam hidup ni yang memang nak kita kenal tentang sabar. Untuk newbies yang baru bermula dengan bisnes online, bertenang dan tidak membayangkan duit hasil bisnes online berkepuk-kepuk dalam sekelip mata. 

Nuha saksi ramai individu yang memilih untuk berhenti berbisnes online sebab tak nampak hasil dari effort sehari dua hari yang dibuat. 

Bisnes online ni macam kita daki gunung. Nak sampai ke puncak tu ambil masa, effort yang lama, bersusah-susah. Kita bukan artis yang sekali tunjuk gambar atau video produk terus bersusun order. 

5. ENJOY BERBISNES ONLINE

Bisnes online ni seronok sebenarnya. Banyak perkara yang kita dah jimat kat situ. Tak payah ada kedai, boleh uruskan bisnes kat mana-mana je, santai tak payah keluar rumah, tak payah bersiap dan macam-macam lagi best dengan bisnes online. 

Cuma macam Nuha kata pada tips keempat tadi, kena sabar. Enjoy the journey. Slowly orang akan perasan dan ingat awak adalah seorang penjual produk xyz contohnya. 

So dengan lambakkan medium yang ada di internet, pilihlah awak nak berbisnes online di mana. Website, Youtube, Facebook, Instagram, Tiktok atau mana-mana pun medium. Pilih dan mula. 

Kalau boleh jangan mula sorang diri, cari circle yang boleh support awak. 

Start bisnes online sorang-sorang ni bukan tak boleh. Boleh je. Tapi kalau kita buat in group lagi banyak kelebihannya. Boleh brainstorm idea sama-sama, tukar-tukar tips bisnes online, gerak sama-sama, semangat pun lain bila bisnes in group ni. 

Kalau awak dah lama terfikir nak mula berbisnes online tapi tak tahu nak bisnes apa. Nuha ada satu peluang bisnes yang awak boleh mulakan bila-bila masa dengan modal permulaan bermula RM35 dan risiko rugi yang hampir tak ada, menjual produk yang dah lama di parasan Malaysia, kadar repeat order yang tinggi, tak perlu fikir modal nak beli stok, simpan stok produk, penghantaran produk pun company yang uruskan. Latihan, kelas bimbingan, support circle dan banyak lagi kemudahan disediakan. 

Jom, klik nombor telefon Nuha dibawah sekarang. 

#NextlevelBlogging 
#Shakleetriumph2023 
#Shakleethrive2023 
#SetRahmahShaklee2023

Nuha Hayati
Pengedar Shaklee Kuala Selangor
Instagram: nuha.hayati
Tiktok: nuha.hayati
Youtube: Nuha Hayati

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan anda ke blog Nuha. Komen-komen positif dan membina adalah amat dialu-alukan. Terima kasih.

Adbox